Oplossingen

Nog regelmatig worden leveranciers benaderd met vragen als: wij hebben een goed CRM-systeem nodig, want wij kunnen onze klanten niet goed bedienen of wij hebben Business Intelligence nodig, want accurate stuurinformatie ontbreekt.

Mooie oplossingen, maar wat wil je precies oplossen of invullen? Ik zeg altijd: een oplossing heeft de houdbaarheidsduur van je visie.

Wat wil je bereiken met de organisatie, waar wil je naar toe en hoe wil je dat vormgeven? Dat is de basis, dat is het fundament.

Een visie en strategie worden nog wel eens gezien als organisatiedingetje. Uit onderzoek blijkt dat meer dan een kwart van de medewerkers geen idee heeft van de organisatiedoelstellingen, naast alle mensen die de implicaties niet kunnen overzien. Hoe kan je visie en strategie dan door je hele organisatie laten stromen?

Een conceptueel overzicht laat zien hoe dat er uit ziet. Hoe ziet het fundament eruit op logische niveau, wat is het effect op de functionele organisatie en hoe ziet de technische ondersteuning er dan uit.

Als dat duidelijk is kunnen alle experts de organisatie als geheel vormgeven op strategisch, tactisch en operationeel niveau

Oplossingen kunnen dan in de context geplaatst worden van de organisatie, met als structuur de visie en als doel de strategie.

Wat is jouw oplossing?

Savita Srivastava