Aanvliegroute complexe vraagstukken

Bij ingewikkelde of complexe vraagstukken wordt het vraagstuk in kleine onderdelen geknipt. Per onderdeel wordt een projectteam gevormd, vergaderschema’s gemaakt, consensus gezocht voor de oplossing en een stappenplan van A naar B uitgewerkt. Per onderdeel wordt het uitgewerkt en aan het eind weer bij elkaar gebracht. Heb je dan aan het eind een werkend geheel? Bij complexe vraagstukken is een werkend geheel het product van de interactie tussen onderdelen.

Als we kijken naar bijvoorbeeld een gebruikersorganisatie en een ICT afdeling. Dan kunnen zij afzonderlijk goede dingen doen, maar dat betekent niet per definitie dat er altijd een werkend geheel uitkomt.

Belanghebbenden worden gevraagd wat hun eisen en wensen zijn, maar hoe kan je weten wat je wil voordat je ziet wat je krijgt. ICT-ers worden gevraagd een oplossing te verzorgen, zonder te weten met welke perspectieven, percepties, belangen en interacties rekening gehouden moeten worden.

Iedere deelnemer heeft een eigen perspectief, perceptie en belangen. Als je die niet vangt is het gevaar dat de gewenste percepties het uitgangspunt worden. Dan beland de eerste stap al in drijfzand.

We kunnen perspectieven, percepties en belangen vangen. Dan voelt iedereen zich gehoord, wordt duidelijk wat er echt toe doet en krijg je de wijsheid van alle betrokkenen. Met dat inzicht heb je al 80% van de oplossing.

Dan hoeven collega’s geen kennis te delen, elkaar te overtuigen, steeds het eigen standpunt bevestigen of concessies te doen aan wat belangrijk is. Samen inzicht creëren voor duurzaam ontwikkelen.