Niet iedere verandering is hetzelfde. Bij een innovatief project schreef ik dat je bij experimenteren geen fouten kan maken. Een collega vroeg of ik bedoelde “dat je fouten mag maken”.
Je kan geen fouten maken of je mag fouten maken. Het lijkt een klein verschil, maar kan je de focus scherp houden?
Bij experimenteren wil je dat medewerkers nieuwe dingen gaat uitproberen en van de resultaten leren. Om vervolgens uitgedaagd te worden om weer nieuwe dingen te proberen. Het leren is ook een iteratief proces, zodat het kan evalueren naar nieuwe kansen. Daarnaast is een lerende organisatie veel flexibeler en wendbaarder.
Als je zegt “je mag fouten maken”, dan verschuift de focus naar het resultaat. Als het resultaat er is, dan is het klaar. Met een positief resultaat, is het experiment geslaagd en bij een negatief resultaat is het mislukt. In beide gevallen is leren overbodig geworden. Evaluaties en reflectie gaan daarbij niet helpen, want die gaan over wat goed of fout is gegaan bij het proberen.
Daarom zeg ik liever dat je bij experimenteren en leren geen fouten kan maken. Het gaat om het mobiliseren van creativiteit, zonder een box denken en het glas is altijd vol.
Durf jij de uitdaging aan te gaan?
Savita Srivastava