Status Quo en Toekomst
Laats las ik dat 90% van de strategische plannen in organisaties mislukken. Protime heeft al een keer onderzocht dat 28% van de medewerkers geen idee heeft van de doelstellingen van de organisatie.
Er zijn natuurlijk vele redenen waarom strategische plannen niet gerealiseerd kunnen worden. Als we kijken naar de Status Quo handhaven, en de gewenste Toekomst, dan zorgt de Status Quo dat de primaire activiteiten goed op elkaar afgestemd zijn om de juiste waarden aan de klant te kunnen leveren.
De Toekomst kijkt naar wat onze omgeving gaat doen, wat zijn de behoeften, innovaties en trends. Hoe moet de organisatie veranderen om mee te kunnen bewegen.
Wat is het verschil
Status Quo is de realiteit en bij Toekomst gaat het om mogelijkheden, opties en views. Waar Status Quo stuurt op stabiliteit, stuurt Toekomst juist op verandering en dat kan wrijving geven. Daarnaast heb je verschillende type mensen nodig. Mensen die zich comfortabel voelen bij de relatief voorspelbare realiteit en mensen die om kunnen gaan met de onvoorspelbare abstracte toekomst.
Status Quo en Toekomst kijken vanuit verschillende perspectieven en spreken op een ander niveau. Ze hebben elkaar nodig en ze bijten elkaar. Ze zijn allebei even belangrijk voor het voortbestaan van de organisatie.
Als je ze kan verbinden en een structuur kan neerleggen in de vorm van bijvoorbeeld een transformatiemodel, klantmodel of productmodel, dan kan je profiteren van de kracht van beide werelden en daarmee de effectiviteit van de organisatie vergroten.
Welke problemen kom jij tegen?
Savita Srivastava